א-לה גוש - גיליון 715

של המדינה עולות 76 לקראת חגיגות יום העצמאות ה- המון שאלות נוקבות, בעיקר השנה. לא נעסוק כאן בשאלות הקשות, להן אין לי באמת פתרון, אלא ניקח את ערך העצמאות לתחום המשפחתי ולתפקידנו כהורים שמובילים את משפחתנו לעתיד טוב יותר. השאלות הקשות הן: האם אנחנו באמת עצמאים? מהי עצמאות, וכיצד זו נמדדת? עצמאות בהגדרתה מתייחסת לחוסר תלות באחר, יצירת אוטונומיה. אנו כהורים מגדלים את ילדינו במטרה לתת להם כלים להתמודד עם חייהם כבוגרים ומן הסתם גם כעצמאיים. על אף שזוהי מטרתנו הגדולה לטווח הרחוק, אנו מוצאים את עצמנו לעיתים קרובות עושים עבורם דברים שהם בהחלט מסוגלים לעשות לבד. אנו פועלים כך מתוך רצון להעניק, לפנק, שלא יחוו קושי או כישלון ומעוד סיבות רבות שכל אחד יכול לחשוב עליהן בעצמו. אך האם עשייה שכזו באמת משרתת את המטרה לטווח הארוך? האם העשייה במקומם, כדי לחסוך מהם את חווית התסכול והקושי, משרתת את רכישת מיומנויות שימשו אותם כבוגרים? חד משמעית לא! לא רק שאין הדבר מפתח מיומנויות, העשייה במקום הילדים מטפחת אצלם את התובנה כי הם אינם יכולים. תחושת מסוגלות נמוכה עשויה לפגוע בדימוי עצמי, ברצון לנסות להתמודד עם אתגרים, בחשש להיכשל. הראיתם אדם בוגר שלא צריך להתמודד עם קושי ותסכול? אז כיצד נפתח אצל ילדינו את עצמאותם? כיצד נפתח תחושת מסוגלות גבוהה, שעל אף כישלון או תסכול ם יוכלו להמשיך להתמודד? כדאי להתחיל מגיל ממש צעיר. מהרגע שהם יכולים לאחוז באופן רצוני, נוכל לעודד לשים דברים (גם אם באופן מאולץ). לכל גיל יש את המשימות שמתאימות. לא צריך להיות גדול כדי לעבור עם מגבון לח על שולחן בסלון. טיפוס על כיסא והכנת סלט או פירוק מדיח מתאפשרים כבר בגילאי הגן. עשייה מכוונת שמקבלת עידוד בונה תחושת מסוגלות. רצוי להפוך את מטלות הבית למשהו נעים, בעיקר כשמדובר בצעירים. אין זו מטלה כאשר מכינים הפתעה טעימה לארוחת הערב. שום דבר לא ישעמם כאשר המוזיקה מתנגנת תוך כדי סידור או ניקיון. גם החדר הכי מבולגן יסודר למשעי כאשר תתקיים תחרות, והגרביים יקופלו לצד תחרות זריזה למציאת זוגות. אבל גם אם הילדים כבר גדלו ולא ניתנו משימות באופן עקבי, לא איחרתם את הרכבת והדבר בהחלט ניתן לשינוי. אפילו בגיל ההתבגרות, בו הפרצוף הזועף עולה בכל פעם שמבקשים שיצאו מהחדר. הבהרה שהבית הוא של כולם ולכן כולם נרתמים לטפח אותו, מבהירה את הצורך ויוצרת שותפות. מתן בחירה מתוך מגוון מטלות מאפשרת תחושת שליטה. התייחסות מחזקת לאורך כל התהליך, שמוקירה את העשייה המשותפת, את העזרה ואת לקיחת האחריות. חשוב לקחת בחשבון שאכן הדברים יבוצעו בצורה פחות איכותית ו/או במשך זמן ארוך יותר מאשר לו היינו פועלים לבד. הרי אף אחד לא באמת יכול לעמוד בסטנדרטים של עצמנו. זכרו את המטרה! אם תתחילו לבקר את איכות העבודה לפני שההתנהלות התבססה, מהר מאוד תבצעו את הכל לבד. הרי מי רוצה לשמוע ביקורת על עשייה שהתאמץ עבורה? מי רוצה לפעול למען הבית, כשהידיעה שלא ניתן לעמוד בציפיות? לדובדבן - ניצול משימות בית כזמני איכות משפחתיים. מטלת בית יכולה להיות פעילות מעצימה ולא רק את עצמאותם, אלא גם את הקשר שלכם איתם. לתת לילדים למצוא את המתכון ולבקש מהם להפעיל אתכם. או עבודה משותפת בגינה, כשהילדים בוחרים את חלוקת העבודה. אפילו שטיפת הבית כשהם בוחרים את השיר שיתנגן ברקע וכולם שרים יחד. אלו רק דוגמאות ספורות מני רבות בהן הילדים לוקחים אחריות על ההובלה ואתם תלמדו לא לעשות במקומם. באיחולים לעצמאות וצמיחה ביחד ולכל המשפחה. שנדע ימים של אחווה. עצמאות - לא ליום אחד רונית שחר טיפול משפחתי / תושבת יובלים, מנחת הורים לצעירים ומתבגרים. מתמחה בלקויות למידה, הפרעות קשב והתנהגויות ronitguidance@gmail.com, 052-3211325 . שנה 18 מאתגרות, מורה להוראה מתקנת בעלת וותק של חושבים ירוק למען איכות הסביבה 2024 במאי 9 24

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=